اجاره خودرو و شرایط بیمه

اجاره خودرو از جمله خدماتی است که برای متقاضیان خود شرایط بسیار راحتی را در زمینه حمل و نقل فراهم می کند اما سوالی که ممکن است برای مشتریان اجاره خودرو و کسانی که اتومبیل کرایه کرده اند پیش بیاید این است که، در صورت بروز تصادف، باید چه کنیم؟ خسارت خودرو را چه کسی پرداخت می کند؟ آیا خودرو های اجاره ای تحت پوشش بیمه هستند؟ این ها سوالاتی هستند که در این مقاله می خواهیم به آن ها پاسخ دهیم. پس با ما همراه باشید.

اجاره خودرو و شرایط بیمه

اجاره خودرو و بیمه
شما در صورت اجاره ماشین از طرف شرکت های معتبر اجاره خودرو در سراسر ایران، تحت پوشش بیمه قرار می گیرید. شما در صورت عقد قرار داد برای اجاره خودرو، برگه بیمه را هم از طرف شرکت دریافت خواهید کرد.

انواع بیمه هنگام اجاره خودرو
شما هنگامی که برای اجاره خودرو اقدام می کنید، هنگام عقد قرار داد با دو مدل بیمه مواجه می شوید که عبارتند از:

بیمه معمولی
بیمه کامل
بیمه معمولی
بیمه معمولی از طرف برخی از شرکت های اجاره خودرو معتبر به مشتریان ارائه می شود. بیمه معمولی اجاره خودرو شامل بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه می باشد که همان طور که اشاره کردیم، بعد از امضای قرار داد اجاره خودرو، در اختیار مشتریان قرار می گیرد.

بیمه کامل
این نوع بیمه در ایران تنها از طرف شرکت سعادت رنت به مشتریان ارائه می شود. این بیمه کامل ترین بیمه ای است که به مشتریان از طرف شرکت اجاره خودرو ارائه می شود. برای دریافت این بیمه، مشتریان کافی است در کنار هزینه اجاره خودرو که روزانه محاسبه می شود، 40 هزار تومن بیشتر پرداخت کنند تا مشمول بیمه کامل شوند. بیمه کامل هم چنین free km (کیلومتر آزاد) است، یعنی محدودیت کیلومتر ندارند و در صورت پیمودن کیلومتر اضافی از شما هزینه ای دریافت نمی شود.

در ادامه به بررسی تفاوت این دو بیمه در صورت بروز حوادث می پردازیم.

اجاره خودرو و شرایط بیمه
در صورت بروز حوادث بعد از اجاره خودرو خسارت چگونه محاسبه می شود؟
اگر شما از خدمات اجاره خودرو استفاده کرده اید، در صورت بروز حوادثی از جمله تصادف، باید بدانید که هزینه خسارت با وجود بیمه چگونه محاسبه و پرداخت می شود. شرکت های اجاره خودرو خسارات ناشی از تصادفات به دو دسته ی خسارات زیر یک میلیون تومان و بالای یک میلیون تومان تقسیم می کنند.

خسارات زیر 1 میلیون تومان اجاره خودرو
هنگام اجاره خودرو، شرکت کرایه ماشین مبلغ 1 میلیون تومان را از مشتریان خود به عنوان ودیعه یا دیپوزیت دریافت می کند. در صورت بروز تصادف، اگر هزینه خسارت ناشی از تصادف زیر 1 میلیون تومان باشد، چه در بیمه معمولی و چه در بیمه کامل، این هزینه از دیپوزیت مشتری پرداخت می شود و از بیمه پرداخت نمی شود.

چرا در خسارات 1 میلیون تومان، هزینه خسارت از بیمه پرداخت نشده و از دیپویت مشتری کم می شود؟
دلایل این سوال را در دو دسته بررسی می کنیم:

1. مشتری هنگام عقد قرار داد اجاره خودرو و پرداخت دیپوزیت، در واقع متعهد یک سری شرایط و قوانین می شود و طبق آن موظف است در صورت بروز تصادف هزینه خسارت را پرداخت کند و این هزینه از ودیعه آن ها کاسته می شود.

2. شرکت اجاره خودرو در صورت پرداخت هزینه خسارت با بیمه، باید به شرکت بیمه فرانشیز بدهد و هم چنین با توجه به این که در تصادف اول، شرکت بیمه تنها 10 درصد از هزینه بیمه را بر می دارد، اما در دفعات بعد این درصد بیشتر شده و مشکلات بسیاری را برای شرکت اجاره خودرو شامل می شود.

خسارات بالای 1 میلیون تومان اجاره خودرو
دراین نوع تصادفات تفاوت میان بیمه معمولی و بیمه کامل مشخص می شود. در صورتی که بعد از اجاره خودرو، تصادف کردید و خسات ناشی از این حادثه بیشتر از یک میلیون تومان برآورد شد:

اگر فقط مشمول بیمه معمولی باشید و هزینه خسارت بالای 1 میلیون تومان باشد، شرکت اجاره خودرو هرینه خسارت را بیمه پرداخت می کند، اما مشتری موظف است هزینه افت ماشین را به شرکت اجاره خودرو پرداخت نماید.

هزینه افت ماشین چگونه محاسبه می شود؟
خودرو های شرکت اجاره خودرو، از آن جایی که همگی مدل های سال های جدید هستند، باید هزینه افت ماشین بعد از تصادف های با خسارت بالا محاسبه گردد. برای محاسبه هزینه افت ماشبن، خودرو توسط یک کارشناس که مورد قبول هر دو طرف، یعنی شرکت اجاره خودرو و مشتری، می باشد چک شده و هزینه افت خودرو محاسبه می گردد که این هزینه توسط مشتری شرکت اجاره خودرو باید پرداخت گردد.

اگر فرد مشمول بیمه کاملی که از طرف شرکت سعادت رنت ارائه می شود باشد و هزینه خسارت بالای 1 میلیون تومان باشد، در این صورت سقف تعهد مشتریان همان 1 میلیون تومانی است که به صورت ودیعه گرفته شده است. و مشتریان کافی است تنها همان 1 میلیون تومان ودیعه را پرداخت کنند و باقی هزینه ها توسط شرکت اجاره خودرو پرداخت می شود.

اجاره خودرو و شرایط بیمه

در ادامه دیگر سوالاتی که ممکن است در این زمینه برای شما پیش بیاید را بررسی می کنیم:

در هنگام تصادف با چه کنیم؟
در این صورت اول از همه با شرکت اجاره خودرو تماس بگیرید و آن ها با توجه به شرایط، شما را به صورت کامل راهنمایی خواهند کرد.

و این موضوع را در نظر داشته باشید که مشتری هنگام تصادف باید حتما کروکی را بگیرد تا شرکت اجاره خودرو بتواند از بیمه استفاده کند.و

در هنگام اجاره خودرو با راننده، هزینه تصادف چگونه محاسبه می شود؟
در صورت استفاده از خدمات اجاره ماشین در اختیار، هنگام تصادف، مشتریان هیچ گونه هزینه ای لازم نیست بپردازند و مسئولیت تصادف و هزینه ناشی از خسارت آن بر عهده راننده است. حتی در صورت بروز خسارت جانی برای سر نشینان، مسئولیت هزینه های آن هم بر عهده راننده خودرو است. این شرایط برای اجاره اتوبوس و ون هم صدق می کند.

اگر در تصادف، طرف مقابل مقصر باشد، هزینه خسارت را چگونه دریافت می شود؟
اگر بعد از اجاره خودرو تصادفی رخ داد و با تشخیص پلیس راهنمایی و رانندگی، طرف مقابل مقصر تصادف بود، مشتری موظف است با پیگیری های لازم هزینه خسارت را از مقصر تصادف بگیرد و این مسئولیت بر عهده شرکت اجاره خودرو نیست.

Comments

Popular posts from this blog

اجاره خودرو در زمستان سعادت رنت

ماشین عروس

rent a car in Iran